18. Hallo Holland 7

We beginnen met goed nieuws. Een Engelse organisatie heeft een irrigatiesysteem gesponsord voor de sinaasappelen plantage van de school. Deze werkt d.m.v. zonnepanelen en daar kunnen de 300 sinaasappelenbomen mee worden voorzien van water, zodat er meerdere malen per jaar geoogst kan worden. Een deel is voor de kinderen en het andere deel wordt verkocht en de opbrengst is voor de school.

Maandag even van tevoren geknutseld en voorbeelden gemaakt voor de kinderen van de Nursery en P1. Dinsdag naar de klas van P1 en ze hebben zitten kleuren, plakken enz. We zagen de andere klassen naar buiten gaan, terwijl het nog geen lunchpauze was. Nieuwsgierig als we zijn, wilden we weten wat er aan de hand was. Dat werd gauw duidelijk, want er stonden verpleegsters met die leuke kapjes op hun hoofd onder de bomen.

Van de goverment moesten alle kinderen in Uganda ingeënt worden (tetanus) en kregen ze een pil tegen wormen.  De volgende dag zou ik bij de Nursery gaan knutselen, maar in plaats van 13 kinderen waren het er 22. Oeps dat wordt een zware middag, maar gelukkig kwam Evert helpen.

De lerares van P1 was met een aantal kinderen naar een begrafenis, 1 van de kinderen zijn vader was overleden en dan gaat een lerares en een aantal grote kinderen mee. De overledene wordt op dezelfde dag begraven.

Woensdag nog even naar Kumi hout gekocht voor de bureaus en stoelen , er waren 2 planken tekort.

Donderdag terug naar Soroti en vrijdag dekens, lakens en muskieten net gekocht voor de kinderen van Richard (de Twin), Zaterdag zouden we met de boda-boda nog 3 matrassen en rieten matjes kopen, maar dat liep even anders. Het begon vrijdagavond te regenen en het bleef regenen tot zondagmorgen. We besloten niet te gaan, want over die smalle paadjes, dat betekent slippen en dat zagen we niet zitten. Nu schijnt het zonnetje weer en gaan we a.s. zaterdag naar ze toe.

Hopelijk als we morgen op de dovenschool komen, zijn de latrines en badgelegenheden klaar.

Groeten Evert en Nel uit Uganda