Info over Uganda

project-soroti-man-op-fiets-300x225In de prekoloniale periode vonden er in het huidige Uganda processen van staatsvorming plaats,
waarbij in Buganda (Centraal-Oeganda) een koninkrijk ontstond met centralistische kenmerken. Eind negentiende eeuw maakten de Britten van Uganda een zogeheten protectoraat. In 1962 verkeeg Oeganda geweldloos zijn onafhankelijkheid, waarna enkele gewelddadige machtswisselingen plaatsvonden,met als bekendste de militaire coup in 1971 door Idi Amin.

Tussen 1980 en 1985 volgde een periode van onrust en conflict onder het bewind van Milton Obote. In 1986 greep de rebellenbeweging National Resistance Army onder leiding van Yoweri Museveni de macht. Museveni werd de nieuwe president en vervult nog altijd deze positie. In 2006 is hij in een meerpartijenverkiezing voor een derde maal herkozen.

project-soroti-hut-300x225Uganda kent al jaren een stabiel macro-economisch klimaat (met een forse economische groei, lage inflatie, sterke lokale munt) . Aanvankelijk boekte het land goede resultaten op het terrein van armoedebestrijding, maar sinds een aantal jaar lijkt er stagnatie op te treden.

Er is in de afgelopen jaren een duidelijke verbetering te merken in de veiligheidstoestand in het noorden van Uganda, waar een twintig jarig conflict heerste tussen de de een periode van onrust en conflict onder het bewind van Milton Obote. In 1986 greep de rebellenbeweging National Resistance Army onder leiding van Yoweri Museveni de macht. Museveni werd de nieuwe president en vervult nog altijd deze positie. In 2006 is hij in een meerpartijenverkiezing voor een derde maal herkozen.

Uganda kent al jaren een stabiel macro-economisch klimaat (met een forse economische groei, project-soroti-winkels-300x225
Er is in de afgelopen jaren een duidelijke verbetering te merken in de veiligheidstoestand in het noorden van Uganda, waar een twintig jarig conflict heerste tussen de rebellengroeperingLord’s Resistance Army (LRA) en het regeringsleger. Hoewel vredesbesprekingen nog niet tot een definitief vredesakkoord hebben geleid, is de situatie in Noord-Uganda stabieler geworden, doordat de LRA is uitgeweken naar buurlanden van Uganda. Hierdoor kunnen veel van de meer dan 1,5 miljoen ontheemden terugkeren naar hun dorpen en kan een begin worden gemaakt met de wederopbouw van Noord-Uganda.

project-soroti-markt-300x225De betrekkingen tussen Uganda en Nederland zijn goed en zijn hoofdzakelijk gebaseerd op ontwikkelingssamenwerking. Nederland is vooral actief in de ondersteuning van het basisonderwijs en de justitiesector. Sinds 1998 heeft Nederland in de hoofdstad Kampala een ambassade. De Ugandese gemeenschap in Nederland bestaat uit circa 1.300 personen (2008, bron CBS). In Uganda wonen circa 500 Nederlanders. De ambassade van Uganda in Brussel richt zich ook op Nederland.

Uganda wordt van oudsher de ‘Parel van Afrika’ genoemd, maar wordt door toeristen minder project-soroti-vogels-300x225
bezocht dan andere trekpleisters in de regio, zoals Kenia en Tanzania. Hoewel Uganda minder ‘groot wild’ heeft dan deze buurlanden is de diversiteit aan flora en fauna groter.

Het land heeft een aantal adembenemende parken, de bronnen van de Nijl, een aantal spectaculaire watervallen en de grootste populatie berggorilla’s ter wereld.
project-soroti-bus-met-volk-300x225