Hallo Holland 19-06

De voeten van een meisje zonder voeten wordt opgemeten.

Afgelopen maandag zijn we met Ruth (het meisje zonder voeten) naar Kumi hospitaal geweest om nieuwe orthopedische schoenen aan te meten. Ze hebben gips afdrukken gemaakt en moeten het materiaal bestellen, dat duurt ongeveer 14 dagen. Op de terug weg even voor de werkers chapati gekocht en de messenslijper aan de overkant was druk bezig met het slijpen van de messen. Ook verf gekocht voor de 16 stalen deuren we hebben met z’n vijven alle deuren geschilderd en Evert maar kwasten schoonmaken en allerlei andere klusjes doen.

Woensdag was de verf op en moesten we weer naar Kumi om forest green (verf kleur) te kopen. In Kumi begon het te onweren en te regenen en binnen een half uur stond heel Kumi blank en dreef allerlei voorwerpen door de straat.  Het ergste is dat iedereen zijn winkeltje sluit. Nou daar stonden we en maar hopen dat de winkeltjes weer opengaan. De meeste gaan naar hun land om deze weer te bewerken en in te zaaien. Terug op de school stonden de 2 kappers de kopjes van de kinderen weer kaal te scheren, niet alle kinderen vinden het leuk en proberen er onderuit te komen. Maar helaas ze zijn de klos.

Donderdag terug naar Soroti en een afspraak gemaakt met onze boda’s , want vrijdagmorgen gaan we naar de familie van Richard (de Twin) om samen naar een nursery te gaan om afspraken te maken voor Kalvin en Martha de 2 oudste kinderen. We hebben in de Hallo Holland extra alles uitgelegd.

Zaterdag hebben we alle spullen gekocht, schriften, potloden, mappen, krijtjes, bekers, lepels en 4 kilo posho en 3 kilo suiker per kind, ze krijgen iedere dag een beker posho. Ook hebben we slippers en schoenen gekocht voor de kinderen, want die hadden ze nog nooit gehad. a.s. Vrijdag gaan we naar het schooltje om het schoolgeld te betalen.

Vanuit een droog en warm Soroti, Uganda

De groeten van Evert en Nel