Hallo Holland 19-09

Even tijd vrijmaken voor de Hallo Holland, want het gaat nu wel heel snel. Nog 14 dagen en dan zijn we terug in Nederland.

Maandag zijn we nadat we onze spullen op de dovenschool gebracht hebben met Ruth naar Kumi hospitaal geweest. Ze hebben nog steeds geen materiaal binnen gekregen voor de orthopedische schoenen voor Ruth en we hebben al betaald. Deze week even contact opnemen en anders moet het schoolhoofd het in de gaten houden.

Dinsdag weer naar Kumi en materialen gekocht voor de tassen die besteld zijn in Nederland. Het zijn er toch maar mooi 32 en de winst is voor de naaiklas, zodat ze spullen kunnen kopen.

Woensdag hebben we een dagje gespijbeld van school en zijn we met Stella, Joseph, Martin en Grevine (Japie) naar Kumi geweest. Voor allemaal nog wat spullen gekocht en schoenen. Het was een feest op zich, want ze mochten zelf hun schoenen uit kiezen en ook meneer van der Wissel en die loopt nu met knal rode gympen.

Daarna hebben we ze meegenomen naar Kumi hotel en terwijl de driver en Evert naar Ajax zaten te kijken, hadden de kinderen de toilet ontdekt. Plassen in een grote pot en daarna op een knop drukken en weg was de plas en handen wassen met water dat uit een tap komt.

Uiteindelijk werd na 2 uur de patat met kip gebracht en een bord met daarop servetten, messen en vorken. De messen hebben we maar niet gebruikt en met een vork eten was wel heel spannend. Na afloop een ijsje (brr) gegeten en terug naar school.

Donderdag vroeg richting Soroti en onderweg mango’s gekocht voor John (de blinde man) en daarna naar de markt vlees gekocht, groenten, tomaten, uien, thee, zeep, scheermesjes enz enz. Door naar huis, want we hadden ook nog poloshirts en kleding voor zijn kleindochter en weer in de auto naar John.

Op de terugweg onze boda gebeld en hem de 60 kilo posho naar de nursery laten brengen waar de kindjes van Richard (de Twin) op zitten.

Vrijdag een begin gemaakt met onze persoonlijke spullen uit te zoeken . Jarenlang hebben we kaarten gekregen en die hadden we in de slaapkamer op de kast geplakt, maar nadat we ze verwijderd hadden, hadden we lichte plekken en wat doe je dan je gaat de kast opknappen en daar ben je dan 2 dagen zoet mee. Het resultaat mag er wezen en gisteren ook nog in de kamer een wandschildering gemaakt.

Ondertussen weet iedereen zo’n beetje dat dit de laatste keer is voor ons , dus hebben we ook veel visite. Morgen gaan we nog tot donderdag naar de dovenschool. Met Charles (de hoofdmeester) en de stanbicbank hebben we goede afspraken gemaakt i.v.m. het schoolgeld voor de sponsor kinderen voor de komende jaren.

Groeten Evert en Nel vanuit Soroti, Uganda