Hallo Holland 19-10

Dit is de aller-allerlaatste Hallo Holland vanuit Uganda. De afgelopen week was het een hectische bedoening. Alle schoolspulletjes zoals kleurpotloden, vouwblaadjes, kralen, lijm enz. verdeeld onder de laagste klassen van de dovenschool.

Contact gehad met Kumi hospitaal i.v.m. de orthopedische schoenen voor Ruth en het materiaal was binnen. Helaas voor ons zijn ze op zaterdag klaar en dan zijn we er niet meer, maar Charles (de hoofdmeester) regelt het verder en daar vertrouwen we op.

De binnenplaatsen van de slaapzalen zijn klaar en met de laatste resten verf hebben we nog het een en ander bijgewerkt. Het gereedschap is verdeeld. Het meeste is naar de timmerwerkplaats gegaan, maar zoals elektrische schroefmachines e.d. zijn naar de werkers gegaan. Het probleem is, doordat ze doof zijn hebben ze geen feeling met de machines waardoor ongelukken kunnen gebeuren. Het lasapparaat hebben we aan  een jonge ondernemer in Ngora gegeven, die alle stalen deuren, luiken en ramen voor de dovenschool heeft gemaakt in opdracht van ons en er is een afspraak gemaakt, dat als er iets gelast moet worden op de school  hij dat pro deo zal doet .

We hadden nog een probleem, alle tassen moesten klaar en met hulp van een naaister uit het dorp en de lerares is het gelukt. Nou dat heeft wat zweetdruppels gekost. Van te voren wisten we ook niet, dat er zoveel belangstelling was en 40 tassen moeten ook nog in een koffer, maar ook dat is gelukt.

We zijn nu druk bezig met opruimen en dan vind je nog wel eens wat. Wat zat er ook alweer in die doos en daar kwamen nog kleertjes uit van Sofie en Julie. Onze buurkinderen horen altijd de poort als we weg gaan en dan krijgen ze meestal een koekje of lolly, maar nu hadden we kleertjes voor ze . Dolblij liepen ze bepakt naar huis.

Morgen gaan we naar het schooltje van Richard zijn kinderen en brengen voor de rest van het jaar nog de suiker (12kg) . Ook voor hun hebben we kleurpotloden en 1400 kleurplaten laten printen (kleurboeken zijn niet te koop) , want wat moet je anders met de kleurpotloden.  Ook hebben voor alle 190 kinderen een zakje met een potlood, een lolly en voor de jongetjes een autootje en voor de meisjes een armbandje.

We zijn hier 20 jaar  aan het werk geweest en kijken toch met een beetje trots terug naar alles wat we gedaan hebben. Bij deze willen we alle mensen en vrijwilligers, die op de een of andere manier ons hebben ondersteund met geld, kleding, schoolspullen, verbandmiddelen enz. heel hartelijk bedanken.

Toch is het niet het einde van Stichting Projecten Soroti, want vanaf 2020 hebben we nog 5 dove kinderen waar we schoolgeld voor blijven betalen en een kleine financiële ondersteuning naar de familie van Richard (de Twin) en John (de blinde man)

Hopelijk zien we jullie terug op het schaapscheerdersfeest 15 juni. We wensen iedereen het allerbeste en nogmaals bedankt.

Groeten van Evert en Nel vanuit Soroti, Uganda