18. Hallo Holland 2

De eerste week op de dovenschool zit er op. Helaas zijn er weer minder kinderen op de school. Er zijn 10 kinderen naar huis gestuurd, die geen schoolgeld konden betalen. Daarnaast zijn er wel 13 nieuwe kinderen gekomen. De oudste is 11 jaar en de anderen zijn tussen de 5 en 6 jaar. Het lijkt me verschrikkelijk om 3 maanden van huis “hutje” te zijn in een vreemde omgeving, maar ze leren wel gebarentaal en natuurlijk Engels, rekenen , lezen enz.

Afgelopen maandag zijn we gestart met de renovatie van de latrines en badgelegenheden en het maken van nieuwe gemetselde wasbakken. Ook gaan we het kippenhok renoveren en een nieuwe stalen deur bij de keuken plaatsen voor de opslag van firewood.

We hebben bij 2 hospita’s in Ngora 40 kg verbandmiddelen gebracht, ze waren daar heel erg blij mee. We hebben nog 20 kg verbandmiddelen en brengen dat maandag naar andere klinieken.

Vorige week hebben we een kip gekregen, de bedoeling is dat je dat beest slacht en opeet, maar ja zulke helden zijn we niet. Tot onze verbazing lagen er eieren op de tafel, toen we terug kwamen van de dovenschool. Wat blijkt, dat gestoorde beest legt op de tafel een ei en zit ’s avonds bij ons op een stoel op de veranda.

Nou het is even wennen John de blinde man hebben we verhuist naar een ander huisje dat is wat groter en kan hij overdekt koken. We hebben houtskool en eten gebracht en de huur betaald.

Maar het allermooiste is dat 11 van de 25 kinderen die eind november examen hebben gedaan op de dovenschool dusdanig hebben gescoord dat ze naar de secondairy school gaan.

Wij wensen iedereen een fijne dag .

Groeten vanuit Soroti, Uganda
Evert en Nel