18. Hallo Holland 5 – Deel 2

Afgelopen vrijdag hebben we op de markt inkopen gedaan voor de Pasen. Voor John “de blinde man” en nog een aantal mensen, die geen werk hebben en afhankelijk zijn van kerk, organisaties en/of liefdadigheid. Een paar boda-boda’s geregeld om alle kilo’s rijst, posho, bonen, millet, fruit, thee, suiker enz enz. naar ons huis te brengen. Voor de kleindochter van John”de blinde man” alles gekocht. Ze had een lijst gemaakt, want aan het eind van dit jaar doet ze examen op de secondary school. Ook voor de dochter van onze tuinman hebben we schoolspullen gekocht. Thuis alles gesorteerd en met de Pasen kunnen we het uitdelen.

Eerst naar John, die zat met een stuk plastic om in zijn nieuwe huisje. Het regende binnen net zo hard als buiten, dus opzoek naar een ander plekje voor de vijfde keer gaan we hem verhuizen. Daarna naar de school van Loyes “de kleindochter van John”. Bij de school aangekomen zagen we, dat ze pauze hadden en ga maar eens zoeken tussen zo’n 2000 scholieren. Het geluk is met ons , want we zijn wit en dat helpt.

Zaterdag met onze boda-boda’s naar Richard “de Twin” en zijn gezin. We hadden ze een week eerder al een doos met boodschappen, aardappelen en geld voor medicijnen voor de kinderen gegeven.  Nu hadden we bij de markt chapatties (soort pannenkoek met ei) en flesjes soda gekocht. Daar aangekomen zagen we al snel, dat het armoe troef is bij de  familie, maar vol trots lieten ze ons hun huisje zien van binnen. Er lagen 2 kapotte rieten matjes en een stuk muskietennet erboven voor een gezin met 5 kinderen, geen lakens, kussens en dekens en dus ook geen matrassen.

Natuurlijk moesten we naar het stuk grond kijken, waar we kunnen gaan wonen. Heel erg lief , maar je kan gelijk Floortje naar het eind van de wereld naar de plek sturen, want er is helemaal niets meer. Het is meer dan een half uur rijden naar de bewoonde wereld. We hebben gezegd dat we er over na zullen denken.

De schoolbanken zijn klaar en die gaan we eind van de week naar de Unity school brengen voor de stichting Chica.

Toch wil ik nog een beroep op ieder doen. Voor 10 euro kunnen we matrassen kopen en lakens. Wie o Wie wil ons helpen.

Vanuit een warm Uganda,

groeten Evert en Nel