Hallo Holland 2

Maandag 29 februari zijn we naar de dovenschool gegaan met een gangetje van tussen de 30 en 40 km/u. Het gaat niet goed met de auto en we kunnen niet zonder. Op de dovenschool was het ook al crisis. Van de 154 kinderen, waren er nog maar 62 op school. Het probleem is, dat veel kinderen niet in de buurt van de school wonen. De meeste kinderen komen van ver en moeten met mini taxi’s of boda-boda’s en dat kost geld. Ook Joseph, Japie en Abraham waren er nog niet.

2016_HH02_Bezoek

Dinsdag zijn we weer met een slakke gangetje naar Kumi gereden om materialen in te slaan voor de laatste 2 slaapzalen van de meisjes te renoveren. We zijn gelijk maar door gereden naar de village van Joseph, want we waren wel heel nieuwsgierig of hij zijn gehoor terug had. Toen we aankwamen, was de toestand nog erger dan in december. Geen druppel regen, dus ook haast geen eten van het land. Het enige wat ze hebben is pinda’s en casave en daar moet je de maag mee vullen.

Joseph kwam en helaas zijn gehoor is niet terug. Nadat hij gewassen is in een teiltje hebben we hem meegenomen naar de school. Eerst nog even naar de kapper om die bos haar er af te laten scheren i.v.m. de hygiëne en slippers gekocht. ’s Avonds waren intussen toch nog een paar kinderen gekomen, onder andere Japie en Abraham.

’s Woensdags nog geen elektriciteit en water. Evert kan niet de bedden en de luiken lassen, we besluiten om maar terug te gaan naar Soroti en de auto bij de garage te brengen. We hadden al een paar keer een offerte gevraagd, maar echt op zijn Ugandees nog steeds niets gehoord. We zijn rechtstreeks daar naar toe gereden en hij zat doodleuk in Moroto, niet bepaald in de buurt. Toen maar naar een andere garage en die zou de auto gelijk maken en zei dat de volgende dag de auto klaar was. David (de driver) kwam met een mini taxi naar Soroti en Evert met de boda. Behalve dat er van alles aan die auto mankeerde oa schokdempers lagers remblokken, waren de banden ook slecht. Bij de garage aangekomen bleek, dat er geen nieuwe banden om zaten. Wat blijkt, je gaat met de auto naar een bedrijfje, die autobanden verkoopt, daarna ga je naar de Shell die legt de banden erom en dan terug naar de garage voor de rekening. Het was even schrikken, maar ja, veiligheid is belangrijk.

Reparatie auto Evert en NelZaterdag kwam Richard van de Jehiel school, hij zou alles geregeld hebben voor de waterput, maar hij vertelde dat zijn broer op zondag 28 februari een ongeluk had gehad in Soroti en aan zijn verwondingen was overleden. Heel begrijpelijk, dat je dan wat anders aan je hoofd hebt. Toch afspraken gemaakt met het bedrijf, dat de waterput gaat maken en deze week wordt er gestart.
Ook afspraken gemaakt met de familie van Joseph, zodra de slaapzalen klaar zijn gaan Simon met zijn hulp Richard beginnen met het bouwen van een nieuwe hut. De prijzen zijn behoorlijk gestegen, dat houd in. dat het een stuk duurder gaat worden, maar dat moeten we op zien te lossen en daar hebben we jullie hulp bij nodig.

Morgen gaan we weer naar de dovenschool en donderdag naar Entebbe Annerieke ophalen. Dat was een snelle week bij ongeveer 35 graden.

Vanuit Soroti, Uganda
De groetjes van Evert en Nel