Hallo Holland 2017-2

Hallo Holland

Nou, het was me het weekje wel. Maandagmorgen naar Amen de boekwinkel in Soroti om de bestelling op te halen. Helaas hadden ze er nog niets aangedaan, maar ze zouden gelijk beginnen. Alle lijsten, die de onderwijzers hadden gemaakt, werden door genomen en helaas hadden ze niet alles. Na 2 uur wachten , hadden we voor een behoorlijk bedrag aan lesmateriaal , maar nog niet de helft van de lijsten.
Dinsdag naar Kumi, want daar is ook een boekwinkel en die verwees ons naar een soort opslag loods. Gelukkig konden die ons aardig opweg helpen en blij dat we waren terug naar school. Alles uitgezocht en verdeeld onder de leraren.Stichting Kicoba heel hartelijk bedankt.
Woensdag was het womensday en iedereen heeft vrij, ook de scholen. Een dagje om bij te komen, want de temperatuur is tussen de hele week tussen de 35 en 41 graden.

Donderdag morgen kwam Ab Kofferman. Hij is onderwijsdeskundige dovenstudie’s aan UV Utrecht, met een vrijwilligster uit Denemarken en spullen voor de bieb, die we een paar jaar geleden hebben opgestart. Er zijn schema’s gemaakt , zodat alle leraren weten, wanneer ze daar met de kinderen gebruik van kunnen maken. ’s Middags terug naar Soroti met een lijstje van de sponsor kinderen o.a. jerrycan’s, slippers, lakens, sloten voor de schoolbox enz. Het probleem is, dat alles geimporteerd wordt uit China en dat eerlijk gezegd is troep. Als je er naar kijkt is het stuk, laat staan als je het gebruikt.
Vrijdag naar John (blinde man) geweest, de huur betaald voor zijn huisje en een zak charcoal, mango’s en millet gebracht. Vraag me niet wat is dat, maar je kunt het eten.

Zaterdag stond Richard (de Twin) voor de poort. Vorig jaar was zijn dochtertje van 6 jaar overleden aan malaria. Hij vroeg toen of we zijn zoontje wilde adopteren. Het probleem is, dat het gezin, bestaande uit 2 volwassenen en 5 kinderen, al jaren geen inkomsten heeft. De meeste oogsten zijn mislukt in Noord Uganda, vanwege de droogte. Ook hier heerst hongersnood. Hij vertelde, dat zijn fiets in oktober was gestolen. We vroegen hem, hoe hij naar ons toe was gekomen, lopend 12 km. en dat met 41 graden. Evert en ik zijn heel erg geschrokken, hij ziet er slecht uit. We zijn met hem op de boda naar de markt gegaan en hebben flink wat eten gekocht voor zijn gezin. Van de week gaan we een fiets voor hem kopen, want als er iets is, heeft hij geen vervoer om bijv. naar het hospitaal te gaan.
Maandag gaan we alle verbandmaterialen uit Noorwegen en Rheden naar dr. Epedoi in de Jointkliniek brengen.

Wij wensen iedereen een fijne zondag,

groetjes Evert en Nel

SAMSUNG CAMERA PICTURES