Hallo Holland 2017-4

Daar zijn we weer. Afgelopen maandag konden we niet opgehaald worden, want de school had de auto nodig. Voor 1 keer zouden we dan op zondag gaan, maar om een uur of 5. Helaas liep het ietsje anders, in plaats daarvan stond de driver ’s morgens om 11.00 uur voor de poort. Haast je repje alles ingepakt en op weg naar Ngora.

Maandagmorgen was er eerst sporten en daarna de klassen in voor de lessen. Dinsdag zijn we naar Mbale geweest opzoek naar schoolboeken. Eindelijk vonden we een redelijke boekwinkel en hebben daar 69 schoolboeken gekocht, maar nog steeds hebben we niet voor ieder kind een boek voor alle vakken.

Voor klas 5,6 en 7 hebben we 15 atlassen en dat is veel te weinig en in sommige klassen hebben de kinderen met z’n vieren 1 werkboek. Na onze inkopen hebben we op de terug weg van alles gekocht wat te eten was. Langs de weg verkopen mensen van alles en nog wat, sinasappels, kool, millet, mango’s,casave ,bananen, pinda’s en een zak met zoete aardappels en 5 matjes. We hadden de pick-up vol en konden dat in Ngora en Soroti uitdelen. Helaas ook hier is voedselschaarste.

Woensdag zijn we begonnen met sauzen van de buitenmuren van de klaslokalen en dat met deze temperaturen (nog steeds tussen de 34 en 42 graden),De metselaars zijn bezig met stenen bankjes te maken voor het schoolgebouw zodat er ook buiten onder de bomen les gegeven kan worden. Aan het eind van de dag stond ons een verrassing te wachten. Het begon ineens te stormen, bliksemen, onweer en hagelstenen. Een feestje voor de kinderen, die gingen gelijk de hagelstenen opeten. NOODWEER hadden we. Dit was de 3e bui sinds we hier zijn en het is rainseason. Donderdagmiddag terug naar Soroti.

Vrijdag hebben we al het eten uitgedeeld. Richard(de Twin) kwam op zijn nieuwe fiets en gaf ons een mager kippetje als dank.

Zaterdag waren we in Soroti, want een aantal sponsorkinderen hadden geen zwarte schoenen en die moesten we op de markt kopen. Daarna even bij Landmark(hotel,restaurant) wat gedronken en gegeten en wat zien we op de TV dat in Luwero district voedsel wordt uitgedeeld door Wereld Voedsel Organisatie en dat is niet zover hier vandaan. Er is nog wel voedsel te krijgen, maar voor de mensen hier onbetaalbaar. De mensen hebben al 3 keer na de regen hun land bewerkt, maar niets groeit er.Alles is dor en droog.

Wij wensen iedereen een fijne zondag,
Groetjes Evert en Nel

SAMSUNG CAMERA PICTURES