Hallo Holland 2017-5

Het was weer een warm weekje. Maandagochtend eerst naar de bank ,maar we waren vergeten dat de eerste van de maand “geld”op de rekeningen van de mensen komt, die voor het goverment werken. Als je geluk hebt, ben je na een dag aan de beurt bij de pinautomaat. Gelukkig hadden we niet veel nodig in Soroti en besloten op woensdag geld te pinnen in Kumi.

’s Maandags en vrijdags kunnen de kinderen in de bieb een boek lenen . De onderwijzeres , die daar over gaat vond mij daar wel een geschikt persoon voor, omdat te regelen. 131 kinderen die een boek terugbrengen en een nieuw boek weer uitkiezen dat kost tijd..Alle boeken controleren en opschrijven in schriften en not but least ook nog in gebaren taal.

Dinsdag Evert geholpen met schilderen van de buitenmuren en ook de bankjes zijn klaar.
De metselaars , die wij in dienst hebben , zijn begonnen met waslijnen te plaatsen op de binnenplaats van de dormatries bij de jongens en meisjes. De was werd altijd over de hekken met prikkeldraad gehangen en er ging nog wel eens wat stuk.

Woensdag naar Kumi geld gehaald en boodschappen gedaan. Op de markt schoenen gekocht voor Isaac en chapaties voor de metselaars. ’s Middags bij P1 geknutseld en iedereen een ketting laten rijgen, dat vinden ze nog steeds leuk. Na school kleding uitgedeeld aan de sponsor kinderen.

Donderdagochtend met de nursery geknutseld en bellen blazen,dat konden de kinderen van de nursery nog niet. Ook oranje shirtjes uit Nederland aan de kinderen van P1 gegeven en op de foto. Leuke reactie van Melanie op facebook. Om 11.00 uur zijn we vertrokken naar Serere, waar Ivo het albino jongetje woont. Eerst in Ngora heel veel voedsel ingeslagen, want zij wonen in het gebied waar voedsel schaars is. Na een uur rijden komen we bij hun village, helaas Ivo is er niet. Zijn moeder vertelde, dat hij op een boardingschool zit in Kumi. Ze hebben geld geleend, zodat hij naar school kan.

Maandag gaan we naar de school om zonnebrandcreme, een pet en een zonnebril te brengen en natuurlijk geld aan de school(de rest hebben we aan zijn moeder gegeven). Het eten (casave)wat ze nog hadden lag buiten te drogen en ook de 2 kalkoenen van de buren hadden honger. Vanuit Canada hebben we nog geld gekregen om voedsel te kopen voor de kinderen van de dovenschool.
Vrijdag en zaterdag poets en wasdag in Soroti.

Iedereen een fijne dag
Groeten Evert en Nel