Hallo Holland 2017-6

Er is nog steeds geen regen gevallen en dat merk je aan alles. Scholen worden gesloten, omdat ze geen eten meer hebben voor de kinderen. Door de schaarste lopen de voedselprijzen enorm op.

Officieel sluiten de scholen begin mei. Voor de ouders van de kinderen geeft dat ook problemen, omdat ze er een mond bij krijgen dat gevoed moet worden. Wij hebben voor de pasen heel veel eten gekocht en uitgedeeld.

Het is een druppel op een gloeiende plaat, maar beter iets dan niets.

Ook hebben we de bewakers van de dovenschool wat geld en eten gegeven. We hoorden van Charles (de headmaster) dat ze 100.000 sh verdienen per maand, omgerekend ongeveer 25 euro. Ze werken 1 week overdag en dan 1 week nachtdienst en dat jaar in jaar uit.

Dinsdag zijn we gaan kijken naar de nursery, waar Ivo (de albino jongen) is. Op de Joy Nursery School zitten 295 kindertjes. Gelukkig voor ons dat Ivo blank is, want anders was het zoeken geblazen. Hij zit in een klas met heel veel kindjes, maar voelt zich wel op zijn gemak.

Zijn moeder vroeg of we wilden kijken wat hij nodig heeft o.a. schoenen, sokken, handdoeken enz. Dat hebben we zaterdag gekocht en gaan morgen naar hem toe. Zo ook schoolgeld betalen, want zijn ouders hadden geld geleend van iemand.

De buitenmuren van de doven school zijn gepleisterd en geschilderd. De houten dakranden van de meisjes dormatry zijn vervangen en ook geschilderd. We denken niet, dat de stalen ramen met luiken nog in een paar dagen geschilderd kunnen worden, evenals de klaslokalen binnen dat gaan we de volgende keer doen.

Donderdag zijn we naar de Jehielschool geweest in Amuria,ook die school ondersteunen we samen met stichting Chica uit Lichtenvoorde. De directeur (Richard) had weer van alles voorbereid. Er werden liedjes gezongen, toneelstukjes opgevoerd en natuurlijk was er gekookt voor ons. Het is altijd een plezier om daar naar toe te gaan. Als afscheid kregen we de gebruikelijke kip en 3.5 kg pindakaas . Doe een bod en we nemen de pindakaas mee naar Nederland

Groeten vanuit Soroti, Uganda
Evert en Nel