Hallo Holland Dec-17-08

Dit is de laatste Hallo Holland van dit jaar.

26 November zijn we met Leon en Lucy naar de kerk in Madera geweest op de boda-boda. De kerkdienst was al begonnen, maar we waren van harte welkom. Een van onze sponsors gaf steeds geld mee voor de wederopbouw van de kerk, en dat is perfect gelukt.

Maandag zijn we naar de Lwala School geweest, die gesponsord wordt door Stichting Chica. Het is een meisjesschool en tot onze stomme verbazing krijgen 936 meisjes les van 9 onderwijzers. 2 enorme dozen met maandverband (uitwasbaar) dozen met schriften, pennen enz. gebracht.

Dinsdag naar de Unity School, deze school bestaat uit 3 klasjes voor de nursery en volgend jaar wordt de klas gebouwd voor P1. enzovoort. Nu ging de topklas over naar P1. De kinderen krijgen dan een toga aan en een afstudeerbaret op, typisch Engels. Er was muziek en met de leraressen en ouders ging het in optocht naar het “dorp” Het was een leuke dag.

Woensdag werden we opgehaald door David en gingen we naar de dovenschool. Het is de laatste dag. Ouders komen en we krijgen heel wat toespraken en bedankjes van de ouders, waarvan een aantal in Nederland gesponsord worden. Aan het eind van de dag gaan de kinderen met de ouders naar de village, het is vakantie, maar voor het zover is wordt er een beroep op de ouders gedaan om klapstoeltjes en of kleding te kopen voor nieuw materiaal.

Onze stichting heeft de 8 klapstoeltjes gekocht en als gift aan de Unityschool gegeven. De scholen starten weer op 5 februari.

Donderdag een rustdag, maar wel even de rekeningen betalen bij UMEME, water en grondbelasting.

Vrijdag naar John(de blinde man) de huur betaald en boodschappen gebracht.
Ook nog naar de familie van de Twin geweest met natuurlijk boodschappen en beloofd dat we volgend jaar het huisje zullen schilderen.

Ook starten we dan op de dovenschool met het renoveren van de latrines. We willen 16 nieuwe stalen deuren plaatsen bij de meisjes en jongens. Een deur kost 35 euro en zijn op zoek naar sponsors, die ons financieel willen helpen.

Woensdag vertrekken we naar Entebbe en donderdag vliegen we naar Nederland. Wij wensen iedereen een fijne Sint Nicolaas en een Zwarte Piet op 5 december.

Vanuit een steeds warmer wordend Soroti, Uganda

Groeten van Evert, Leon en Nel

We hebben de laatste 2 maanden de volgende werkzaamheden verricht:

• Huisje gebouwd voor de Twin en familie
  • Voor de blinde man de huur betaald ,boodschappen en charcoal gekocht, schoolgeld betaald voor zijn kleindochter en uniform/schoenen aangeschaft
  • Geld voor nieuwbouw (2 klaslokalen en office)van de Jehielschool samen met stichting Chica, sportartikelen en werkboeken gekocht
  • Schoolgeld betaald voor 12 kinderen
  • Hout gekocht en 12 klapstoeltjes laten maken op de dovenschool (4 voor de Twin en 8 voor de Unityschool)
  • Materialen gekocht voor de naaiklas
  • Nieuwe schoenen aan laten meten voor Ruth (het meisje zonder voeten)
  • Veranda gemaakt bij een lerarenhuis en een stapelbed
  • Toegangspoort en wachterhuisje geschilderd en nieuwe veranda gemaakt