Hallo Holland Nov-17-07

Afgelopen week schreef ik, dat we netjes een sms hadden gekregen van UMEME(energiebedrijf). Nu zitten we al 3 dagen zonder stroom en geen sms. We dachten, dat ze hun leven verbeterd hadden, maar helaas.

Afgelopen maandag is Leon met ons meegegaan naar de dovenschool. Eerst zijn we naar Kumi gereden om Leon te laten zien waar je werkboeken voor scholen kunt kopen. Zelf hebben we een aantal boeken gekocht voor de Jehiel School van Richard in Amuria en voor de dovenschool.

’s Middags hebben we ze uitgedeeld in klassen P1, P2, en P3 en met P2 gelijk geoefend, wonder boven wonder lukt me dat aardig met dove kinderen.

Afgelopen dinsdag met onze sponsor kinderen naar de naaiklas geweest, want ze mochten kijken welke stof ze wilden hebben voor een jurk of overhemd en de maat gemeten. De volgende dag was alles al bijna af en het resultaat mocht er zijn.

In de middag met de hele club naar de kapsalon in Ngora. De kinderen achter in de laadbak, de grootste lol hadden ze.

Woensdag morgen de vlag van Amsterdam overhandigd (geboorte stad). Deze zal vanaf nu elke ochtend als dank worden gehesen samen met de vlag van Uganda en de vlag die ze hebben gekregen ivb met het aanplanten van grote aantallen bomen op de school.

Woensdag een dagje opgeruimd, want donderdag waren we voor het laatst op de dovenschool. Het zit er weer op. Nog even geïnventariseerd wat we volgend jaar gaan doen en een ding was duidelijk, de latrines bij de slaapzalen van de jongens en de meisjes willen we gaan opknappen, als er voldoende geld is.

De laatste week gaan we met Leon op stap en bezoeken we de projecten van stichting Chica. Donderdag ging Luzie (een Duitse student) mee naar ons huis en bleef een paar dagen logeren. Zij bestudeerd het dovenonderwijs en gebarentaal.

Vrijdagmorgen op weg naar Amuria. Eerst naar de lokale markt om snoep te kopen. De hele tijd gezocht, maar helaas. We moesten wel iets hebben, want de kinderen weten dat we altijd wat meenemen. Nou verkopen lokale vrouwen een soort oliebol, dus 3 vrouwen 250 oliebollen laten inpakken tot grote schik van heel veel mensen. We werden zelfs foto’s van ons gemaakt.

Daarna naar de Jehielschool. Voor de school hadden we 200 werkboeken hoepels, ballen en springtouwen meegenomen (o.a. ook gesponsord door Chica.) en nog kleding, die we in Nederland gekregen hadden. Op de terug weg charcoal gekocht voor John de blinde man en bij hem gebracht

Zaterdag werden we meegenomen door Leon naar een terrasje en daar kregen we een enorme schaal met varkensvlees, gebakken aardappelen met tomaten en uien. Geen bestek maar gewoon met de vingers eten, met dank aan Leon.

Groeten uit Soroti, Uganda
Evert, Leon en Nel.