Hallo Holland 19-04

Vorige week waren we vergeten een belangrijk bericht te vermelden. Vanaf 1 maart hebben alle leerkrachten in Uganda een oranje overhemd van het goverment “gekregen”. Die moeten ze verplicht dragen op de woensdag en er wordt iedere maand daarvoor 1 procent van hun loon afgehouden. Is dit misschien ook een leuk idee voor ons land???

De 16 stalen deuren zijn geplaatst en ze zijn nu druk aan het stuken en afwerken daarna kan er geschilderd worden. Ook de zonnepanelen zijn bij de 6 woninkjes van de leerkrachten geïnstalleerd en gelijk zijn daar regengoten geplaatst zodat ze het regenwater kunnen opvangen en gebruiken. Ze hebben dus licht en water, maar dan moet het wel gaan regenen De heren waren er maar druk mee.

De dames zijn ook lekker bezig geweest met het schilderen van de muren bij de jongens dormitory met een beetje hulp van Jan. ’s Middags hebben we geknutseld met de kinderen, want dan was het te heet om de muren te schilderen. De temperatuur schommelt  hier tussen de 35 en de 40 graden en iedereen smeekt om regen, want de grond is kurkdroog en er groeit niets op het land.

Donderdag hebben we op de terug weg naar Soroti charcoal en boodschappen gekocht voor John (de blinde man) en gelijk de huur betaald. Vrijdag spulletjes gekocht voor de sponsor kinderen, die overspoelen me met briefjes, 1 van de jongens vroeg om 21 kg suiker, waarschijnlijk een foutje, dat hopen we maar.

Vanmorgen zijn we naar Madera geweest, voor de meeste wel bekend . Daar is een kerk gebouwd door de gemeenschap en vanuit Nederland kregen we geld voor de bouw. De kerk is zo goed als gereed, maar kan altijd hulp gebruiken. Vanmorgen toen we aankwamen was de kerk leeg en wij stomverbaasd, maar al gauw kwamen er mensen die ons meenamen naar de openluchtkerk. Nou we begrepen het gelijk, want die enorme mensenmassa had ook niet gepast in de kerk. Het is n.l. St. Patrick Day en wij werden eerste rang gezet en hebben vol bewondering gekeken naar de katholieke dienst, hier wordt  muziek gemaakt, gezongen en gedanst. Ook werden door de mensen allemaal cadeaus gegeven tot geiten en kippen aan toe. Denk niet dat zoiets in Nederland mogelijk is.

Morgen gaan Jan en Marga ons nog 1 weekje helpen en dan zit het er voor hun weer op..

Groeten uit Soroti Uganda

Jan, Marga, Evert en Nel