Succesvolle sponsorloop op de Holtbanck

Enorm bedrag sponsorloop Holtbanck

Zelden zal een sponsorloop zo succesvol zijn geweest: de bijna 330 leerlingen van basisschool de Holtbanck in Rheden hebben maar liefst 6.672, 86 euro bij elkaar gerend. De opbrengst is bestemd voor de Stichting Projecten Soroti, die momenteel bezig is een dovenschool voor 180 leerlingen (inproject soroti - school buitenNgora, Uganda) te renoveren. Evert en Nel van der Wissel, trekkers van de stichting, kunnen hun ontroering niet verbergen. “Ik ben er helemaal stil van… Jullie hebben het fantástisch gedaan. Ik weet niet hoe ik jullie moet bedanken,” roept Evert schor.
Vooraf had het Rhedense echtpaar in alle klassen voorlichting gegeven over ‘hun’ dovenschool met foto’s en filmbeelden erbij.
Dat indringende geheel had de kinderen kennelijk de motivatie gegeven om heel hard te werken bij werving, de sponsorloop zelf (rondjes rennen op het schoolplein) en het ophalen naderhand van de verdiende baten.
Een vertegenwoordiger van de gemeentelijke stichting Projectactie Rheden mocht nog eens duizend euro bij de toch al grandioze opbrengst leggen; ‘verdubbelen’ was in dit geval niet haalbaar. De Stichting Projecten Soroti wordt tevens ondersteund door de van radio en tv bekende ‘Wilde Ganzen’.
Evert beloofde de leerlingen op de hoogte te houden van wat er met de gelden gedaan wordt. In elk geval kan er voor vijf kinderen het jaarlijkse lesgeld van 300,– euro van betaald worden “Overheidsscholen zijn gratis in Uganda, maar onderwijs aan gehandicapte kinderen kost geld,” legt Nel uit. Van het resterende bedrag worden materialen gekocht waarmee de gemeenschapshal, de keuken en een timmerwerkplaats gerenoveerd kunnen worden. De arbeid wordt geleverd door de oudere leerlingen als opleidingsproject.

project soroti - school binnenAllereerst willen wij u allemaal een heel goed, gezond en gelukkig 2012 toewensen. We hopen dat u allemaal, net als voorgaande jaren, onze Stichting Projecten Soroti, op uw eigen wijze, wilt ondersteunen.
In 2011 hebben we diverse acties opgezet en deze hebben de volgende bedragen opgebracht:
-Opbrengst verkoop roomboternotenkoeken op het Schaapscheerdersfeest in Rheden €1200,-
– SAM school in Doetinchem, stichting voor speciaal basisonderwijs. € 650,-
– De voetbalwedstrijd tegen het dovenelftal in samenwerking met Voetbalvereniging Rheden in augustus €1750,-

Door de opbrengst van bovenstaande acties en het ophalen van oud ijzer, UW (FINANCIELE) HULP e.d. hebben wij de mogelijkheid gehad om de volgende werkzaamheden op de dovenschool, mede door de hulp van diverse vrijwilligers, uit te kunnen voeren: – 180 bedden gerepareerd; – tafels en banken in de Assembly Halll zijn geschilderd; – nieuwe schommels gemaakt; – materialen aangeschaft voor de naaiklas en gereedschap voor de timmeropleiding;
– nieuwe wateraanvoerpijpen vanaf het dak naar de watertanks gemonteerd;
– alle houten raamluiken van de klaslokalen gerepareerd; – nieuwe schrijfmaterialen en passers e.d. aangeschaft;
– schoolgebouw en de staffroom aan de buitenzijde gerenoveerd (nog 2 klaslokalen moeten uitgevoerd worden);
– diverse aanpassingen gemaakt voor Florence, het gehandicapte meisje, zodat ze mobieler is;project soroti - wilde ganzen
– schoolgeld betaald voor 3 dove kinderen en 3 kinderen in Soroti;
– kinderbedje met matras en een muskietennet gekocht voor de albino baby;
– gestart met de renovatie van de Assembly Hall, 4 nieuwe stalen ramen en 2 nieuwe stalen deuren gekocht en geplaatst door de lokale smid;
– Voor diverse deuren hang- en sluitwerk gekocht en gemonteerd bij Amecet (Nederlandse organisatie die aidskinderen helpt in Soroti); – 40 stalen ramen nagesteld en 30 gekochte raamkrukken gemonteerd op de Harmonie Primery School van Amecet .
Bovenstaande is in 2011 door ONS ALLEN mogelijk gemaakt en daar willen wij u allemaal HARTELIJK voor BEDANKEN!!